موضوعات مرتبط: خلاقیت ، گوناگون ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 27 ارديبهشت 1394برچسب:گیاهان هندسی, | 13:56 | نویسنده : محسن موسوی |

نرم افزار اتوکد را محبوب ترین و کاربردی ترین نرم افزار نقشه کشی معماری میتوان نامید که از سال ۱۹۹۶ که به بازار آمد تا به امروز کاربردی ترین نرم افزار نقشه کشی معماری است و به گفته یک مجله معتبر آمریکایی اروپایی معماری ۹۴ درصد نقشه های معماری و سازه ای دنیا با نرم افزار اتوکد ترسیم می شود.

دانلود اتوکد 2016 - autocad 2016

دانلود اتوکد ۲۰۱۶ – autocad 2016

جدیدترین ورژن این نرم افزار که اتوکد ۲۰۱۶ است در دو مدل ۳۲ و ۶۴ بیتی به همراه کرک کامل آماده شده است که از سایت معتبر نقش نگار میتوانید به صورت کامل دانلود کنید.


موضوعات مرتبط: Autocad ، آموزش اتوکد ، دانلود نرم افزار ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 27 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود اتوکد ۲۰۱۶ برای سیستم های ۳۲ و ۶۴ بیتی ( به همراه کرک اتوکد ۲۰۱۶ ) Autodesk AutoCAD 2016 x86-x64, | 1:57 | نویسنده : محسن موسوی |

 

 

این مقاله در مورد کلیسای شهرکوتناهورا یکی از شهرهای جمهوری چک است , معماری داخلی این کلیسا با 40000 هزار دست استخوان کامل انسان شکل گرفته است.فضای عجیب وغریب و وحشتناک این بنا هرساله گردشگران بسیاری را جذب خود میکند. جزئیات کامل و عکس های بنا در قالب PDF برای شما عزیزان قرار گرفته است.

معماری و عمران خانه شما دوستداران و دانشجویان معماری

دریافت فایل بالینک مستقیم


موضوعات مرتبط: پروژه معماری ، کلیسا ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:مقاله عجیب ترین معماری جهان, | 1:5 | نویسنده : محسن موسوی |

طراحی داخلی با روان نویس

در این پست یکی دیگر از قسمت های آموزشی طراحی داخلی را برای شما گذاشته ایم که طراحی داخلی یک منزل با روان نویس میباشد.این سری آموزش هایی که توسط  خانه معماری و عمران به صورت رایگان در اختیار شما کاربران گرامی قرار میگیرد میتواند کمک بسیار شایانی در یادگیری طراحی داخلی به شما معماران بنماید.


موضوعات مرتبط: شیت دستی ، دکوراسیون داخلی ، فیلم معماری ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 28 ارديبهشت 1394برچسب:فیلم آموزش اسکیس و راندو طراحی داخلی, | 12:48 | نویسنده : محسن موسوی |
 در این پست فیلم آموزش اسکیس و راندو در معماری داخلی دانلود مجموعه ی اول که توسط دانشجویان استاد فیلمبرداری و جمع اوری شده است.
 

 


موضوعات مرتبط: شیت دستی ، دکوراسیون داخلی ، فیلم معماری ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود فیلم اموزش اسکیس و راندو , | 10:43 | نویسنده : محسن موسوی |

دانلود مقاله درباره سازه های متحرک-این مقاله به بررسی سازه های متحرک.انواع سازه های متحرک و کاربرد آنها-معماری انعطلف پذیر-سازه های چادری و…میپردازد.


موضوعات مرتبط: سازه مدرن وهوشمند ، خلاقیت ، گوناگون ، تکنولوژی ، آموزش طراحی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود مقاله درباره سازه های متحرک, | 1:40 | نویسنده : محسن موسوی |

 

در این پست یکی دیگر از سری نرم افزار های اتوکد , اتوکد نسخه 2015 را برای شما کاربران گرامی آماده کردیم.

نرم افزار اتوکد اصلی ترین ابزار کار هر معماری است که دیگر روش طراحی نقشه ها با دست را را ازمیان برده است . این نرم افزار معروف ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار دنیا در زمینه نقشه کشی، معماری، و طراحی صنعتی است. مخصوصا در کشور ما این نرم افزار طرفداران بسیاری دارد و تقریبا تمام دانشجویان رشته های معماری و صنعتی با آن سروکار دارند.

برای اولین بار در خانه معمار ما اتوکد  2015  را که  نسخه ای پیشرفته تر و با امکانات بیشتر نسبت به نسخه های پیشین با کمترین حجم  و مخصوص هر دو سیستم 32 و 64 بیت همراه با اموزش تصویری نصب و اکتیو سازی در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده ایم.

در ادامه میتوانید نسخه مخصوص سیستم های 32 و 64 بیتی این نرم افزار را به صورت رایگان از  خانه معمار و عمران دریافت کنید.

راهنمای نصب و فعال سازی ( اکتیو ) برنامه به صورت تصویری  در انتهای توضیحات قرار دارد.


موضوعات مرتبط: Autocad ، فونت کاتب ، آموزش اتوکد ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 25 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود اتوکد 2015, | 22:39 | نویسنده : محسن موسوی |

معماری به نام chris precht نقشه کتابخانه ملی اتریش را که در شهر وین قرار دارد طراحی کرده است. این کتابخانه در حاشیه یک پارک قرار دارد، این پروژه به شکل یک مارپیچ است و سالن نمایشگاه آن در زیرزمین واقع شده است.

 

میدان عمومی رو باز
بدنه ی این بنای زیبا با موزاییک های کریستالی نما شده است و این باعث می شود که روشنایی روز به داخل ساختمان وارد شود. این بنا مزاحمتی برای تردد عمومی در خیابان ها ایجاد نمی کند.

روی بام هلالی شکل این امارت یک باغ زیبا احداث شده است. خیابانی برای تردد اضطراری اتومبیل ها در زیر این ساختمان قرار دارد که دسترسی کاربران را به ورودی بنا امکان پذیر می کند.

 

فضای داخلی

 

پلکان های مارپیچ مرکزی

 

نمای کلی و محیطی

 

سایت پلان

 

پلان طبقه دوم زیرزمین

 

پلان زیرزمین

 

پلان طبقه همکف

 

طرح طبقه اول

برش

 

نام فایل : عکس و نقشه های کتابخانه ملی اتریش

حجم : 1.84 مگابایت

دانلود ( لینک مستقیم )

 


موضوعات مرتبط: کتابخانه ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 23 ارديبهشت 1394برچسب:طرح کتابخانه ملی اتریش ( عکس و پلان ), | 17:51 | نویسنده : محسن موسوی |

پاسارگاد، تخت سلیمان، ارگ بم ، چهل ستون، عالی قاپو و مسجد امام اصفهان نمونه هایی از آثار تاریخی به جا مانده از تمدن گذشتگان هستند که علاوه بر جلال و شکوه و شگفتی که به لحاظ عظمت معماری و ساختار در بینننده ایجاد می کنند، گویای تاریخ و تمدن با شکوه ایرانی نیز هستند .

پس از ورود اسلام به سرزمین پهناور ایران، فرهنگ و هنر این پهنه با عوامل تازه ای ترکیب شد . برخورد و آمیزش عنصر ایرانی با جریانهای فرهنگ، هنر و اندیشه اسلامی سیمای تازه ای به هنر ایرانی بخشید، بدون آنکه هویت و روح آن را تغییر دهد .

معماری در ایران پس از اسلام از رنگارنگی پربار، طراحی، ظرافت و دقت نظر بی نظیری برخوردار شد و البته شک نیست که اوج این بازآفرینی در آثار هنری دوران صفوی قابل مشاهده است .

معماری ایران، شناسنامه معتبر مردم در این سرزمین از دورترین زمانها است . در معماری ایرانی آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیه، اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسلها به خوبی مشهود است، این ویژگی نه تنها در بناهای عظیم ، بلکه در ابنیه کوچک نیز نمود دارد .


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:42 | نویسنده : محسن موسوی |

هترا؛ تنها‌ شهر به جا مانده از دوره اشکانی● شهر باستانی هترا در شمال عراق مربوط به دوره اشکانی
تغییر مكرر مرزهای جغرافیایی از مشخصه‌های بارز تاریخ طولانی ایران است. در طول تاریخ این سرزمین كهن، مرز‌های سیاسی و فرهنگی بارها تغییر شكل داده‌اند، به دفعات پیشروی كرده و یا پس نشسته‌اند و در هر عقب نشینی بخشی از آثار و میراث ایران را در سرزمین‌های دور به یادگار گذاشته‌اند. هترا نیز از جمله همین میراث ایرانی است كه اكنون كیلومترها دورتر از مرزهای سیاسی امروز ایران، داخل خاك عراق واقع شده است.
شهر هترا كه در معماری و فرهنگ آن آمیزه‌ای از سه تمدن ایرانی، یونانی و رومی به چشم می‌خورد، مهم‌ترین محوطه باستانی به جا مانده از دوران اشكانیان است. اهمیت هترا وقتی آشكارتر می‌شود كه بدانیم هیچ بنا یا محوطه‌ای با این درجه از اهمیت از دوران اشكانیان در داخل مرزهای ایران باقی نمانده است.


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:42 | نویسنده : محسن موسوی |
كاروانسرا

پارت‌ها مساله ترانزیت و بازرگانی و تجارت و روابط اقتصادی با دنیای آن روز را بسیار مهم تلقی می‌كردند و اجازه نمی‌دادند كسی به آن خدشه‌ای وارد كند بنابراین كشور به حدی ترقی كرد كه خانم نینا ویكتورونا پیگولوسكایا پژوهشگر برجسته روسی، ایران عهد پارت‌ها را «كشور آسمانی» نامیده است.


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:42 | نویسنده : محسن موسوی |
بعضی از آثار اشکانی که تا کنون بدست آمده از این قرار است :
خرابة معبد کنگاور که شباهت بسیاری به معابد یونانی دارد و مربوط به خدای دیانا رب النوع ماه بوده است .
در همدان نیز معبدی بود به اسم آناهیتا که ستونهای آن شبیه شیوه های ستون سازی است .
در الحذر (هاترا) در کنار دجله خرابه هایی است که تقریباً بیش از هزار متر شعاع آن است . این خرابه ها باقیماندة کاخ های اشکانی است که تاقهای آن به سبک رومی زده شدهhttp://irlister.com/include/photos/photos/KGA01011.jpg است .


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:42 | نویسنده : محسن موسوی |
نقاشي فلاندن در سال 1840 از معبد آناهيتاي كنگاور

معبد آناهیتا بزرگترین بنای سنگی ایران است و شیوه ی ساخت معماری آن شامل رواق های سرپوشیده طویل در چهار سوی صحن وسیع مستطیل شکل ، تعداد زیادی ستون های تناور و کم ارتفاع در دو سوی رواق ها فضای کوچک مستطیل شکل در شرق صحن بزرگ ، در میان بنا های تاریخی و یادمانی کشور منحصر به فرد است.


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:42 | نویسنده : محسن موسوی |


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:42 | نویسنده : محسن موسوی |

روكش آسفالت  

نوع روکش و آسفالت را می توان به سادگی با توجه به حجم ترافیک شهری در خیابان و نوع خاک انتخاب نمود اما گاهی انتخاب روکش آسفالت آنقدر پیچیده می شود که باید با توجه به تحقیقات و پژوهش های سنگین صورت گرفته و فاکتور های مهم و وزین مانند چرخه هزینه زندگی انتخاب کرد. هر گاه که در انتخاب از متدولوژی استفاده شود باید سبک انتخاب شده عینی، منطقی، علنی، قابل توضیح و مهم تر از همه این که بهترین معیار برای پرداخت کننده مالیات را در بر داشته باشد.

بسیاری از آژانس های سازنده بزرگراه های ایالات متحده امریکا درصددند تا روند روکش کردن خیابان ها را مورد بررسی و بازبینی قرار دهند تا نسب به رعایت اصول و الگوهای آسفالت کاری مطمئن شوند. در برخی از ایالات تصمیم گیری در این خصوص فقط بر عهده سازمان مرکزی است و در برخی دیگر به سازمان ها و ادارات زیر مجموعه نیز تفیذ اختیار شده است.

روکش کردن خیابان ها کاری بسیار دشوارتر از آسفالت کردن مسیر درب منزل تا پارکینگ اتومبیلتان است. اما آسفالت کردن خیابان ها با این نوع آسفالت بسیار متفاوت است چرا که آسفالت مطلوب می بایست در برابر ترافیک و عبور و مرور سنگین اتومبیل ها و بدی شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم بوده و از نظر همواری به گونه ای باشد که بتوان بر روی آن هاکی بازی کرد.

 همچنین اگر عمل آسفالت کردن خیابان ها به خوبی صورت گرفته و از آن به خوبی محافظت شود جذابیت خاصی را به خیابان ها و خانه ها ومغازه ها می بخشد. به همین جهت است که طراحان و مهندسین با استفاده از خلاقیت خود تغییرات جالبی را در رنگ و الگوی آسفالت کاری پدید آورده اند. باید از آسفالت خیابان ها طوری محافظت شود که در زمستان ها در اثر برف و یخبندان آسیبی نبیند و در تابستان هم آلودگی و کثیفی بر آن تاثیر گذار نباشد. اگر آسفالت این گونه باشد بدیعی است که مقرون به صرفه، بادوام و دائمی خواهد بود و همچنین نگهداری از آن نیزراحت تر می باشد.


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

انواع عریان شدن در روسازی راه

 عریان شدن زمانی که پیوند بین قیر و مصالح سنگی با آب شکسته شود، اتفاق می‌افتد. به علت کامل خشک نشدن، آب ممکن است روی سطح مصالح یا داخل خلل و فرج سنگدانه‌ها باشد یا ممکن است از منابع دیگری بعد از اجرا آب نفوذ کرده باشد. حداقل به 6 روش به شرح زیر ممکن است پیوند بین قیر و مصالح سنگی شکسته شود:

 

1- به شکل ذرات ریز و پایدار در آمدن

علت عریان شدن تحت عنوان خود به خود خرد شدن و به شکل ذرات ریز و پایدار درآمدن.

 2- تفکیک

 جدا شدن قیر از سطح مصالح سنگی توسط لایه نازک آب بدون شکست واضح و قابل دید در لایه نازک قیر است که نهایتاً لایه نازک قیر می‌تواند کاملاً از مصالح سنگی جدا شود.

 3- جابجایی

این امر هنگامی است که چسبندگی قیر به سطح مصالح سنگی توسط آب ضعیف شود. در این نوع عریان شدن، آب آزاد از طریق نفوذ در پوشش قیری به سطح سنگدانه‌ها راه می‌یابد. شکست ممکن است از پوشش ناکافی سنگدانه‌ها هنگام مخلوط کردن آسفالت در کارخانه آسفالت یا گسیختگی لایه نازک قیر باشد.

 4- گیسختگی لایه نازک

 این پدیده نیز یک روش عریان شدن است که در واقع می‌توان آنرا اولین گام در عریان شدن نامید. گسیختگی لایه نازک قیر روی ذرات مصالح سنگی عموماً بعلت اعمال تنشهای ناشی از ترافیک ایجاد خرابی در لبه‌ها و گوشه‌های تیز که پوشش قیر در آنها بسیار نازکتر است، اتفاق می‌افتد.

 5- فشار آب حفره‌ای

این فشار عاملی برای تشدید عریان شدگی می‌باشد. در مخلوطهای آسفالتی با فضای خالی زائد، آب ممکن است آزادانه از میان فضاهای خالی مرتبط داخلی عبور کند. ترافیک ممکن است درصد فضای خالی روسازی را کاهش داده، مسیرهای عبور بین فضاهای خالی را ببندد و آب را محبوس نماید. به علت جریان ترافیک و عبور مکرر آب، فشار آب حفره‌ای به حدی می‌رسد که عریان شدن قیر از سطح مصالح سنگی را ایجاد می‌نماید.

 6- جریان آب هیدرولیکی

این جریان بیشتر از لایه‌های سطحی روسازی‌های آسفالتی و در قسمت زیرین لایه اعمال می‌شود. وقتی که روسازی اشباع باشد، چرخهای وسیله نقلیه آب را به درون روسازی از جلو تایرها فشار می‌دهند و آن را از پشت تایرها به بیرون می‌مکند. این حرکت آب به عریان شدن مصالح سنگی کمک می‌کند. همچنین غبار و ماسه و سنگدانه‌های رها شده در جاده نیز ممکن است با آب باران مخلوط شده و خراشیدگی لایه نازک قیر را تسریع بخشند.


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

عوامل موثر بر ایمن سازی راههای کوهستانی از طریق  " طراحی و نصب علائم و تجهیزات ایمنی راهها "

 

یکی از مهمترین روشهای جلوگیری از وقوع سوانح جاده ای ، تامین ایمنی ترافیک در سطح راهها می باشد . بدین منظور بایستی علاوه بر برطرف نمودن تمامی عوامل خطرآفرین در راهها ، رانندگان و عبورکنندگان  از خطرات و شرایط عبور ایمن آگاه شوند . این اطلاع رسانی با بکارگیری انواع علائم و تجهیزات ایمنی راهها صورت می پذیرد .

 مهمترین عواملی که باعث آسیب رساندن به علائم  افقی و عمودی و سایر تجهیزات ایمنی منصوبه در سطح راههای کوهستانی می گردد ، عبارتند از :

 

الف) عبور بارهای ترافیکی سنگین و فوق سنگین از راههای کوهستانی :

 تردد وسایل نقلیه حامل بارهای ترافیکی سنگین و فوق سنگین باعث آسیب دیدن جدی   علائم ایمنی افقی از قبیل خط کشی و بازتاب های چشم گربه ای نصب شده در سطح جاده شده و باعث صرف هزینه های فراوانی در زمینه ایجاد ایمنی مطلوب در سطح راههای کوهستانی خواهد شد .

 در این راستا ،  ساییدگی و تخریب سطح آسفالت بر اثر عبور اینگونه وسایل نقلیه،  علاوه بر اینکه خطوط ترافیکی اجرا شده را از بین برده و موجب کاهش چشمگیر ماندگاری آنها   می گردد ، باعث کنده شدن ، شکستن  و یا  فرورفتن  بازتاب های چشم گربه ای در سطح آسفالت ( بخصوص در فصل گرما ) نیز خواهد شد که این امر باعث کاهش سطح ایمنی عبور و مرور بویژه در هنگام شب می شود .  

ب) حجم بالای ترافیک در راههای کوهستانی :

 حجم بالای ترافیک عبور کننده از سطح اغلب راههای کوهستانی نیز موجب وارد شدن خسارات فراوانی به علائم و تجهیزات ایمنی راهها می گردد . در اینخصوص  با توجه به  حجم بالای تردد در شبانه روز و در نتیجه افزایش  حوادث  رانندگی  نظیر انحراف و واژگونی  وسایل نقلیه و برخورد آنها با علائم و تجهیزات منصوبه در حاشیه راهها ، خسارات زیادی به علائم ایمنی عمودی  ( انواع علائم و تابلوهای اخطاری ، انتظامی و اطلاعاتی) ، حفاظهای ایمنی میانی و کناری راه ( گاردریل ها و نیوجرسیها)  و سیستمهای روشنایی وارد  خواهد شد . در ضمن همانگونه که در بند (الف) نیز اشاره شد ، ترافیک سنگین در راههای کوهستانی موجب کاهش ماندگاری  خط کشی و از بین رفتن بازتابهای چشم گربه ای می گردد .

 ج) تاثیرات ناشی از شرایط آب و هوایی :

 در کوهستانی با توجه به بارش سنگین برف در فصل زمستان ، بخصوص در محورهای   شمالی و شرقی کوهستانی و در نتیجه ضرورت انجام فعالیتهای راهداری نظیر برفروبی ،  نمکپاشی  و شن پاشی بمنظور بازگشایی و ایمن سازی راهها ، صدمات فراوانی به علائم ایمنی وارد می گردد بطوریکه در حین انجام عملیات برفروبی، بسیاری از علائم ایمنی عمودی نظیر تابلوهای جان پناه و مسیر نما و علائم ایمنی افقی نظیر بازتابهای چشم گربه ای ، بر اثر برخورد تیغه ماشین آلات برفروب تخریب گردیده و از جا کنده می شوند . در ضمن نمکپاشی و شن پاشی سطح جاده و متعاقب آن تردد وسائط نقلیه موجب پاک شدن و کاهش ماندگاری خط کشی جاده ها خواهد شد .

 از سوی دیگر در فصل تابستان ، گرمای شدید هوا بویژه در برخی نواحی جنوبی کوهستانی باعث تاثیر بر آسفالت جاده و نرم شدن آن و در نتیجه فرو رفتن بازتابهای چشم گربه ای در سطح آسفالت و یا جابجایی و کنده شدن آنها ( تحت تاثیر تردد خودروها )  می گردد . در ضمن نرم شدن و قیرزدگی سطح آسفالت بر اثر گرما موجب تیرگی و از بین رفتن بازتاب خطوط ترافیکی خواهد شد.

 د) عبور اغلب راهها از مناطق کوهستانی :

 وجود قوسهای افقی و قائم ، شیبهای طولی و عرضی ، عرض نامناسب راه و موانع دید در طول راههایی که از نواحی کوهستانی گذر کرده و اعتبارات مربوطه تکافوی ساماندهی مطلوب آنها را نمی کند ، موجب بروز انواع سوانح جاده ای بخصوص انحراف و واژگونی وسایط نقلیه و در نتیجه وارد شدن صدمات فراوانی به علائم و تابلوهای حاشیه راه و همچنین حفاظهای کناری و میانی راه می گردد .

 سایر موارد :

بغیر از مواردی که به آنها اشاره شد،  عوامل دیگری نیز در امر ایمن سازی راههای کوهستانی تا حدودی تاثیر گذار بوده و در برخی شرایط می توانند موجب ایجاد مشکلاتی در این زمینه شوند . این عوامل عبارتند از :

 الف) جاری شدن سیل بر اثر بارندگیهای شدید در سطح کوهستان که سالانه خسارات فراوانی به جاده ها وارد نموده و از مشکلات موجود در امر ایمن سازی راهها به شمار می رود .

 ب) وجود ریزشهای طبیعی ( بر اثر وقوع زمین لرزه و بارندگی ) و ریزشهای مصنوعی  ( جهت بهسازی راه و حذف نقاط حادثه خیز ) در مناطق کوهستانی و متعاقب آن انجام عملیات ریزش برداری در سطح راهها که باعث وارد شدن خساراتی به جاده ها بویژه بافت سطحی آنها و همچنین علائم ایمنی و تابلوهای نصب شده خواهد شد .

 ج) تردد انواع ماشین آلات کشاورزی ( نظیر کمباین و تراکتور )  از حاشیه راهها بخصوص در فصل برداشت محصولات کشاورزی و همچنین وسایل نقلیه حامل بارهای ترافیکی عریض از راههای کوهستانی که  باعث آسیب رساندن به انواع علائم ایمنی منصوبه می گردد .

 منبع :pme_pnat . blogfa  . c o m


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

عوامل موثر بر ایمن سازی راههای کوهستانی

 با توجه به اینکه عامل جاده در کنار دو عامل انسان و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات  جاده ای نقش موثری دارد ، بنابراین ایمن سازی مطلوب و مناسب راهها از طریق اصلاح طرح هندسی راه ، ساماندهی بافت سطح جاده ( روسازی راه) ، و نصب انواع علائم و تجهیزات ایمنی راهها در کاهش سوانح و حوادث جاده ای حائز اهمیت خواهد بود .

 

اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه در راههایی که از مناطق کوهستانی و ناهموار می گذرند و اغلب دارای قوسهای افقی و عمودی زیادی هستند و همچنین در نقاطی که تقاطعهای همسطح وجود دارد ، از اهمیت بیشتری برخوردار است ، ضمن اینکه نصب علائم و تجهیزات ایمنی راهها یکی از قسمتهای ضروری مهندسی راه است و جاده ای که فاقد علائم ایمنی مطلوب و مناسب باشد ، رضایت بخش نخواهد بود .

 

در این راستا با توجه به برخی شرایط حاکم بر راههای کوهستانی ، از قبیل عبور اکثر راهها از مناطق سخت و صعب العبور ، حجم بالای ترافیک در اغلب راههای کوهستانی ، وجود گردنه های برفگیر در سطح کوهستانی ، و عبور بارهای ترافیکی سنگین از محورهای کوهستانی ،  همواره این راههای با مشکلاتی مواجه می باشند

  

از آنجا که ایمن سازی راهها معمولا به سه روش زیر انجام می پذیرد، عوامل موثر بر ایمن سازی راههای کوهستانی را می توان در قالب این سه موضوع مورد بررسی قرار داد :

 

الف) اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه ( اصلاح مقاطع طولی و عرضی، قوسهای قائم و افقی، عرض راه، شانه راه، شیب طولی و عرضی راه، تقاطعها و موانع دید )

 

ب) ساماندهی بافت سطح جاده یا روسازی راه ( اصلاح و ترمیم رویه های آسفالت و رفع هر گونه مانع از سطح راه )

 

ج) نصب علائم و تجهیزات ایمنی راهها ( طراحی و نصب انواع علائم ایمنی افقی و عمودی، سیستمهای روشنایی و حفاظهای ایمنی )

 

عوامل موثر بر ایمن سازی راههای کوهستانی از طریق " اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه" :

 

با توجه به میزان اعتبارات کوهستانی در بخش راه و ترابری ، مهمترین و اساسی ترین مشکل موجود در زمینه اصلاح و ساماندهی طرح هندسی راه، وضعیت توپوگرافی و موقعیت راههای کوهستانی می باشد که با توجه به عبور اغلب راههای کوهستانی از نقاط سخت و  صعب العبور، عملیات تعریض، بهسازی و حذف نقاط حادثه خیز را با مشکلات جدی مواجه ساخته است .

 

در این خصوص می توان به محور هراز(تهران به آمل) یا کندوان(کرج به چالوس) که از محورهای ارتباطی بسیار مهم و ترانزیتی کوهستانی بوده و نقش مهمی را در سیستم حمل و نقل کشور ایفا می کند اشاره نمود که در اکثر نقاط از یکطرف به رودخانه ها و دره های نسبتا عمیق و از طرف دیگر به کوهها و صخره های مرتفع منتهی می شود و با توجه به اعتبارات مربوطه ،  تعریض مناسب و حذف نقاط  حادثه خیز در محور کوهستانی به آسانی امکانپذیر نبوده و علیرغم انجام فعالیتهای جدی و مستمر راهداری و راهسازی ، شاهد وقوع حوادث رانندگی زیادی در این محورها(محورهای کوهستانی) می باشیم .


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

نگاهی اجمالی به علل آسیب دیدگی جاده های آسفالته در کشور

 

 مهمترین عوامل موثر در خرابی و خسارت راه ها و سطوح آسفالتی عبارتند از:

 نوع خاک محل احداث راه – حجم ترافیک – شرایط جوی و محیطی از نطر میزان بارندگی و تغییرات درجه حرارت – نوع وسایل نقلیه عبوری – نحوه ساخت راه و اجرای اصولی و فنی تمام مراحل ساختمان لایه های راه شامل: خاکبرداری های اولیه خاکهای کم مقاومت و تراکم زمین طبیعی، اجرای لایه های زیر اساس (Sub base)، اساس(Base ) و در بعضی موارد بلک بیس(Black base )، لایه رویی(Surface ) و در نهایت لایه های آسفالتی سطح راه یعنی بیندر (Binder ) و توپکا(Topeka ).

 

 – رعایت نشدن اصول مراقبت و حفاظت از راه و ترمیم نشدن آسیب های جزیی و اولیه راه و به اصطلاح به فراموشی سپرده شدن راهداری چه قبل و چه بعد از آسیب دیدگی آن. چرا که برای هر نوع عیب و خرابی، که در سطح راه آسفالته ایجاد می شود، روشی خاصی جهت مراقبت و مرمت آن وجود دارد.

 

– شیب بندی طولی و عرضی نامناسب راه و در نتیجه باقی ماندن آب بر سطح آسفالت راه در شیب های کمتر از حد استاندارد، باعث تخریب آن می گردد. البته عکس این قضیه نیز صادق است، به این معنی که هر چه شیب راه خصوصاً شیب عرضی از حد مجاز بیشتر باشد، این امر باعث جاری شدن تند آبها بر سطح مسیر می شود که در نهایت با گذر زمان، باعث شسته شدن و خرابی راه می شود. عایق کاری نا مناسب راه و نفوذ آب به داخل ساختمان راه و لایه های زیرین آن و در نهایت تخریب آسفالت و کل راه.

 

 – استفاده از قیر های غیر استاندارد و با ویسکوزیته(گرانروی) نا مناسب و کمتر یا زیادتر بودن قیر مصرفی از حد مجاز.

 

 – استفاده خودروها خصوصاً وسایل نقیله سنگین مجهز به لاستیکهای یخ شکن و میخدار در ایام بدون یخبندان و حتی در زمان برفباری های جزیی و نرم در طول سال، همه و همه از عواملی هستند که باعث آسیب دیدگی و در صورت عدم رسیدگی باعث انهدام و از کاربری خارج شدن راه می شوند.


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

 تغییر شکلها در روسازی راه آسفالتی

 

1 - تورم در راه های آسفالتی:نوعی تغییر شکل در سطح راه که در آن سطح راه از پروفیل خاص خود خارج شده و بالا می آید. که عموماً از متورم شدن لایه های زیرین و فشار رو به بیرون به لایه های روسازی ناشی می شود. که از جمله دلایل تورم می تواند وجود رطوبت و آب در این لایه ها و یخ زدن این آبها و در نتیجه افزایش حجم آنها باشد.

 پیدایش چاله در راه های آسفالتی: این چاله ها عموماً دارای اشکال دوار با اندازه های متفاوت هستند که در اثر کم قیر بودن آسفالت، ضخامت غیر استاندارد (کم) آسفالت، مقدار پایین ریز دانه ها در آسفالت پدید می آیند.

 

2 – فرسایش و گر شدن: این واژه ها به روند جدا شدن ریزدانه ها و بدنبال آن درشت دانه ها از سطح آسفالت اطلاق می شوند. از مهمترین عوامل فرسایش و گر شدن روسازی راه ها می توان موارد زیر را نام برد: _ انجام کار آسفالت در شرایط نا مساعد محیطی خصوصاً در هوای سرد و دارای رطوبت نسبتاً بالا _ تراکم نا کافی آسفالت و کم قیر بودن آن _ استفاده از مواد کثیف و آغشته به موادی مثل خاک و روغنها _ باقی ماندن برف و یخ به مدت طولانی بر رو سطح آسفالت تاخیر در پخش مصالح سنگی پس از قیر پاشی، باز کردن راه برای استفاده وسایل نقلیه خصوصاً ماشینهای تندرو قبل از سفت شدن قیر، وجود سطح متخلخل و غیر مکنده در زیر رویه آسفالتی، بکارگیری مواد آلوده یا نمناک در آسفالت، تاخیر در غلطک زنی مصالح سنگی پس از پخش آنها بوجود می آید.

 

 3 - روزدن قیر در راه های آسفالته(Bleeding ): در این حالت بدلایلی از جمله دمای بالای تهیه و ریختن آسفالت، مصرف بیش از اندازه قیر در آسفالت، ریختن لایه آسفالت بعدی قبل از عمل آمدن مناسب لایه پریمکت ، قیر به سطح رویی آسفالت آمده و یک لایه قیر در سطح آسفالت تشکیل می شود. که این مساله باعث لغزندگی بیش از حد سطح راه خصوصاً در هنگام بارندگی می گردد. این عیب با سوزاندن قیر روزده به کمک نفت یا گازوییل طی مدت زمان مناسب در حدود پانزده دقیقه یا با تراشیدن آن توسط دستگاه Heater Planer تا حدود زیادی مرتفع می شود.

  

4 – نشست در راههای آسفالته: پایین رفتن سطح راه از سطح تراز اولیه و استاندارد آن که در بعضی نقاط به حدود 15تا20 سانتی متر هم می رسد را نشست می نامیم، که در نتیجه آن چاله های کوچک و بزرگ ایجاد شده که جمع شدن آب در این چاله ها در نهایت هم منجر به یخ زدگی سطح راه و ایجاد خطر برای رانندگان می شود و هم تخریب و اضمحلال آسفالت را در پی دارد.از مهمترین عوامل ایجاد نشست در راه، ترافیک سنگین تر از ترافیک طرح راه، تراکم نا کافی لایه های زیرین و در نتیجه نشست آنها و در نهایت ساخت غیر اصولی و غیر فنی راه را می توان نام برد.

  

5 – کنار رفتگی و موجدار شدن سطح آسفالت: این خرابی از نوع تغیر شکلهای پلاستیک یا خمیری هستند. که این خرابی ها در سر پیچهای تند، سر ایستگاهای اتوبوس، تقاطع ها و به طور کلی در محل توقف و حرکت وسایل نقلیه که نیروهای برشی شدیدی به روسازی راه وارد می شوند، تولید می شوند. مصرف بیش از حد قیر، مقدار بالای مصالح گرد گوشه در آسفالت، مصرف بیش از حد مصالح ریز دانه در مخلوط آسفالت و بکار بردن قیر با نرمی زیادتر از حد استاندارد، از مهمترین عوامل ایجاد این گونه خرابی ها هستند.

 یکی از مهمترین عوامل خرابی در سطح راه های آسفالته که متاسفانه کمتر به آن دقت می شود، استفاده از زنجیر چرخها و لاستیکهای یخشکن و میخدار در ایام بدون یخبندان یا با یخبندان های سبک سال، خصوصاً برای وسایل نقلیه سنگین است. استفاده از این وسایل باعث پدید آمدن شیارهای طولی و فرورفتگی های ممتدبه موازات طول جاده در سطح آن می شود که این مساله علاوه بر تسریع در استهلاک وسیله نقلیه، باعث جمع شدن آبهای سطحی بر روی جاده شده که هم خرابی آسفالت و هم عدم تعادل وسیله نقلیه را در پی دارد.و از طرف دیگر در شبها دقیقاً شبیه آینه عمل کرده و باعث انعکاس نور چراغهای اتومبیلهای مقابل در دیدگان راننده وسیله نقلیه می شود که عواقب زیانبار این پدیده کاملاً روشن است. البته ذکر این نکته لازم است که طرح راه آسفالته ای که بر روی ان از این قبیل لاستیکها و وسایل ایمنی استفاده می شود، دارای ویژگی های خاصی است. از جمله تراکم حداقل 98 درصدی آسفالت، دانه بندی مناسب و تناسب مواد ریزدانه و مخلوط خمیری آسفالت، مصرف قیر مناسب خصوصاً با درجه نفوذ بین 80تا 100، محدودیت در قطر سنگدانه های آسفالت و ... .

 بر اساس توضیحات فوق، مشخص می شود که دلایل عمده و اصلی خرابیهادر راهسازی ها خصوصاً راههای آسفالته، یا ریشه در ساخت اولیه راه و آسفالت و نحوه و میزان ترکیبات آن دارد. ویا اینکه مربوط به دوره بهره برداری از راه می شود که بدلیل نبود مراقبت و نگهداری صحیح و اصولی از راه و مرمت نشدن بموقع خرابی های جزیی برای جلوگیری از بوجود آمدن خرابی های عمده و جبران ناپذیر در راهها،پدید می آید.

 از طرفی همه ما کمابیش از هزینه های بسیار بالا و سرسام آور راهسازی در تمام مراحل آن از مطالعات و نقشه برداری های اولیه، طراحی مسیرو محاسبات آن گرفته تا زیر سازی، روسازی، آسفالت کاری، خط کشی و علامت گذاری و ...( ساخت اولیه راه) و نیز مخارج سنگین تعمیرات ونگهداری و مرمت و بهسازی راه شامل هزینه لکه گیری ها، پرکردن چاله ها، مرمت شانه ها، مرمت کانالها و آبروهای طرفین راه، روکش کردن راه به منظور افزایش قدرت باربری آن، وصله کردنهای سطحی و عمیق، خط کشی ها و علامت گذاری های مجدد و ... مطلع هستیم.

  

بنا براین لازم است که برای ممانعت از وارد آمدن این قبیل خسارات عمده به منابع مالی و اعتباری کشور و نیز برای احداث راه های مطمئن و کم خطر در سراسر کشور لازم است که در امر راه سازی کشور و خصوصاً در روسازی راه های آسفالته و پرتردد تجدید نظر کاملاً اصولی و در عین حال دقیق و فنی و مهندسی و منطبق بر قوانین ملی و بین المللی راه سازی صورت گیرد. چراکه روسازی راه در واقع علاوه بر ایجاد یک سطح صاف و هموار برای عبور وسایل نقلیه، نقش محافظ لایه های زیرین راه را نیز بر عهده دارد. که اگر این لایه بدرستی و بر اساس تکنیکها و روشهای کاملاً فنی ساخته نشود، علاوه بر وارد آمدن هزینه های مستقیم ( هزینه احداث اولیه راه و مخارج تعمیر و بازسازی آن)، هزینه های غیر مستقیم دیگری را نیز بر پیکره اقتصادی کشور وارد می کند. که در واقع مخارج غیر مستقیم، هزینه هایی است که بدلیل بسته شدن راه، استفاده کنندگان از آن، بخاطر خرابی و بدی راه متحمل می شوند. مثل اتلاف وقت و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر، افزایش تصادفات و استهلاک و خرابی وسایل نقلیه.

منبع :pme_pnat . blogfa  . c o m


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

عوامل موثر بر ایمن سازی راههای کوهستانی از طریق " اصلاح و ساماندهی بافت سطح جاده ( روسازی راه )"

 

سطح سواره رو که بستر گردش چرخ وسایط نقلیه است بایستی همواره عاری از ناصافی ، موج و پستی و بلندی یا دست انداز باشد . فقدان مشخصات ذکر شده سبب می گردد که راننده بطور ناگهانی و در حالیکه فرصتی برای تصمیم گیری ندارد با وضعیت نا مطلوبی روبرو شود که پی آمد آن وارد شدن خسارت به وسیله نقلیه و بسیار ناگوارتر از آن بروز سوانح باشد.در اینصورت هر چه سرعت خودرو بالاتر باشد، احتمال وقوع سوانح و خسارتها بیشتر خواهد بود . در ضمن ،  تاریکی شب که وضعیت نا هموار و نا صاف رویه راه را از حالت وضوح نسبی روز خارج می کند ، افزایش قابل ملاحظه خطر را موجب می گردد .

 

 در راههای کوهستانی ، سه عامل اساسی در ایجاد ایمنی راه  از طریق بهسازی و ترمیم مناسب سطح سواره رو تاثیرگذار می باشند که ذیلا مورد بررسی قرار می گیرند :

 الف) عبور بارهای ترافیکی سنگین و فوق سنگین از راههای کوهستانی :

 تردد وسایط نقلیه حامل بارهای ترافیکی سنگین و فوق سنگین در سطح راههای کوهستانی ، باعث وارد شدن خسارات فراوانی به رویه راه و در نتیجه کاهش طول عمر بافت سطحی جاده می گردد .

 ب) حجم بالای ترافیک در راههای کوهستانی :

 حجم بالای ترافیک عبور کننده از سطح راههای که بیشتر شامل وسایط نقلیه سنگین و نیمه سنگین می باشد ، باعث آسیب دیدن روسازی راه و تخریب بافت سطح جاده می شود .

  ج) تاثیرات ناشی از شرایط آب و هوایی :

 وجود  تابستان های  بسیار گرم  و زمستان های  بسیار  سرد در راه کوهستانی ، تاثیرات زیادی بر روسازی راهها بویژه آسفالت سطح جاده ها دارد ، بطوریکه در فصل تابستان ، رویه آسفالتی تحت تاثیر گرمای شدید و تردد وسایط نقلیه سنگین ، دستخوش تغییراتی از جمله قیر زدگی ، ایجاد فرورفتگیهای مقطعی و ناهمواریهای موجی شکل بخصوص در گردنه ها و قوسهای افقی می گردد . از طرفی در فصل زمستان با توجه به برودت هوا و بارندگیهای شدید و انجام فعالیتهای راهداری از قبیل برفروبی ، شن پاشی و نمکپاشی در محورهای شمالی و شرقی کوهستانی ، خسارات فراوانی به سطح راه وارد  می آید که با عنایت به ضرورت انجام عملیات مذکور ، جلوگیری از اینگونه خسارات امکانپذیر نخواهد بود .


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

نکات فنی و اجرایی راهسازی ـ‌ فاز دوم مطالعات: فاز تهیه نقشه های اجرایی  

ب- فاز دوم مطالعات : فاز تهیه نقشه های اجرایی

 1- معرفی یک نماینده از طرف کارفرما به مشاور جهت تحویل موقت راه

 2- رفتن به محل بازدید از تمام واریانت به خصوص مسیر قطعی ( واریانت انتخابی، پیشنهادی )

 3- ثبت نظرات نماینده کارفرما هنگام بازدید

 4- برگشت به دفتر مرکزی و ارسال گزارشات ( عودت و دادن گزارش ها ) از طرف کارفرما به مشاور جهت اصلاح

 5- اصلاح گزارشات و ارسال مجدد آنها جهت بررسی و تصویب

 6- تصویب گزارش فاز یک توسط کارفرما و ابلاغ تصویب به مشاور

7- انعقاد قرارداد برای مطالعه مرحله دوم

 8- تعیین گروه نقشه بردار کارفرما، برای برداشت تاکتومتری از واریانت نهایی ( انتخاب شده )

 9- گروه نقشه بردار کارفرما معمولا سازمان  معمولا سازمان نقشه برداری کشور می باشد و در هنگامی طرح و پروژه عجله می نماید که سریعا کار را تمام کند.

 البته می توان از گروه نقشه بردار بخش خصوصی استفاده کرد که به وسیله استعلام انتخاب می گردند ( کمترین قیمت با سابقه برتر )

 1-      تاکتومتری هر 100 کیلومتر راه مدت شش ماه توسط گروه نقشه بردار انجام می گیرد. ( یک رنج زمانی )

 2-      بردن گروه نقشه بردار به محل توسط مشاور و تحویل نقطه شروع به آنها.

 3-   برداشت تاکتومتری توسط گروه نقشه بردار شروع می شود در نواری به عرض 300 متر یا 150 متر طرفین هر علامت نشانه یا کپه نشانه.

 4-      ارسال برداشت های هر ماهه به دفتر نقشه بردار جهت تهیه نقشه های تاکتومتری.

 5-      ارسال نقشه های تاکتومتری تهیه شده در هر ماه به مشاور جهت طراحی

 6-       طراحی هندسی پلان مسیر بر روی نقشه های تاکتومتری با ضوابط و استانداردهای طراحی

 7-      ارسال اکیپ نقشه بردار مشاور به محل جهت پیاده کردن پلان مسیر

 8-      پروفیل طولی زمین طبیعی و عرضی زمین طبیعی زیر راه هنگام پیاده کردن پلان توسط پلان نقشه بردار مشاور

 9-      اعزام یک مهندس راهساز همراه با اکیپ نقشه بردار مشاور

 10-  وظایف مهندس راهسازی عبارت است از:

 -          تعیین محل های آب روها

 -          تعیین محل های پل ها

 -          تعیین محل های معادن شن و ماسه

 -          تعیین منابع آب محل

 -          تعیین نیروی کارگری منطقه

 -          برداشت نمونه های خاک بستر در طول مسیر

 11-  ارسال نمونه های برداشت شده به آزمایشگاه مکانیک خاک ( وزارت راه ) به منظور آزمایشات زیر:

 احداث تا عمق یک متری نمونه برداری شود.

 الف) آزمایش دانه بندی و تعیین نوع خاک

 ب) آزمایش های حدود اتر برگ PI.PL.LL

 ج) آزمایش C.B.R ( مقاومت زمین برای طرح های روسازی )

 د) آزمایش های مرطوب کردن و خشک کردن

  ه) آزمایش های یخ زدگی و ذوب شدن

 21- ترسیم پروفیل طولی زمین طبیعی از برداشت های نقشه های رداری

 22- طراحی خط پروژه بر روی پروفیل طولی زمین طبیعی و ایجاد پروفیل طولی راه

 23- ترسیم نیم رخ های عرضی زمین طبیعی از برداشت های نقشه بردار

 24- ترسیم نیم رخ های عرضی راه

 25- تهیه گزارش فاز دو که شامل موارد زیر است:

 - پیش گفتار ( قرارداد، طول مسیر و مدت پروژه و ... )

 - مقدمه ( محوطه کار و محل پروژه )

 - ارائه نقشه های پلان مسیر با مقیاس 1:2000

 - ارائه نقشه های پروفیل طولی مسیر

  - ارائه نتایج آزمایشگاه از نمونه خاک ها و تجزیه و تحلیل آنها

 - ارائه طراحی ضخامت های روسازی

 - ارائه طرح اختلاط آسفالت

 - ارائه نقشه های تیپ آب روها

 - ارائه نقشه های غیرتیپ

 - ارائه نقشه های ابنیه فنی ( دیوارهای حایل، دیوارهای ضامن، ریزش گیرها، بهمن گیرها و ... )

 - نقشه کانالها

 - نقشه قنات ها

 - محاسبات حجیم عملیات خاکی

 - محاسبات حجم عملیات بتنی و بتن مسلح

 - تهیه برنامه زمانبندی پروژه

 - تهیه اسناد مناقصه شامل ( نقشه ها، دفترچه های مشخصات فنی و عمومی و دفترچه های مشخصات فنی و خصوصی )

  منبع:sdanashfar. blog f a . c o m


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

دلایل استفاده از مواد و مصالح مرغوب برای آسفالت

 • در خیابان ها که نیروی زیادی بر آن وارد نمی شود همان آسفالت HMA سنتی مناسب است. در بیشتر موارد HL-8 مخلوط برای زیرسازی (به اندازه 19 میل متر) این قبیل خیابان ها استعمال می شود. در زیرسازی جاده های خارج از شهر و پارکینگ ها می توان از HL-3 (به اندازه 5/12 میلیمتر) برای بخش های سطحی استفاده نمود. برخی عقیده دارند که استفاده از HL-3 و یا HL-3A (به اندازه 5/12 میلی متر) به روکش و آسفالت دوام بیشتری می بخشد.

 • مطمئن شوید که پیمانکار پروژه آسفالت را از تولید کنندگان مجاز و معتبر تهیه کرده است تا از کیفیت پروژه کاسته نشود.

  

اجرای صحیح عملیات اجرایی

• زیرسازی می بایست هموار و محکم باشد. پیمانکار باید مناطقی که خاک سست و نرم دارند را با مواد متراکم و چگال جایگزین سازد این مورد نقش تعیین کننده ای دارد.

 • در مناطقی که خانه های جدیدی ساخته شده اول مطمئن شوید که دیگر زمین نشست نمی کند شاید لازم باشد برای اطمینان از این امر چندین ماه منتظر بمانید.

 • سنگ ریزه هایی که در شالوده به کار می رود باید طوری ریخته شود که ضخامت در همه جا یکسان باشد.

 • در بخش زیرین آسفالت از گیاه کش ها استفاده کنید تا اگر احیانا آسفالت در آینده ترک برداشت در آنجا گیاه روئیده نشود و آسفالت متلاشی نگردد.

• باید آسفالت در درجه حرارت مناسب قرار گیرد. اگر حرارت داده شده بیش از حد باشد (که در این حالت دود آبی رنگی از روی آسفالت متصاعد می شود) سطح آسفالت پس از مدت کوتاهی ترک بر می دارد و آسفالت زودتر از مدت مقرر سخت و سفت می شود.( بنابر این یکی از مواردی که باید مد نظر قرار داد و نظارت صحیحی بر آن داشت کنترل درجه حرارت آسفالت میباشد)

 • پیمانکار نباید در یک برجستگی بیش از 5 سانتی متر آسفالت مخلوط گرم بریزد.

 • پیمانکار نباید بصورت دستی خیابان را آسفالت کند.

 • استفاده از غلتک و عملیات متراکم سازی آسفالت باید از همان ابتدای کار صورت گیرد تا آسفالت در جای خود قرار گرفته و متراکم شود و تا زمانی که تمامی نقاط ناهموار پوشانده شود ادامه می یابد.

 منبع :pme_pnat . blogfa  . c o m


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |
شماره موبایل مهندسن عمران ، ساختمان انبوه سازان و پیمانکاران


با دانلود این مجموعه شما 166000 شماره تفکیک شده کل ایران که شامل :
مهندسین عمران
مهندسین معماری
 پیمان کاران
 مصالح فروشی ها
انبوه سازان
نظام مهندسی
خدمات ساختمانی
مرتبط با ساختمان
و... است
را دانلود نمایید.


جهت دانلود به سایت اصلی مراجعه نمایید :

به دلیل محدودیت های بلاگفا باید از لینک زیر استفاده نمایید:

http://civil-engineering-trends.mihanblog.com/post/29


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:13 | نویسنده : محسن موسوی |

دانلود 10 گیگ کتاب معماری

388 50 Civil Enginnering Books

در ادامه مطلب


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |
تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |

هندبوک طراحی معماری

تعداد صفحات : 144 | انتشارات معماری | انگلیسی | 8 مگابایت | پی دی اف

پسورد : www.freemag.ir

دانلود رايگان کتاب| لينک كمكي

 


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |
 

Robert Foster, James Witcher, Vaughn Nelson, "Solar Energy: Renewable Energy and the Environment"

CRC 2009 | ISBN-10: 1420075667 | 382 Pages | PDF | 6,7 MB

info:
  Drawing on the authors’ extensive research and project implementation around the globe, Solar Energy: Renewable Energy and the Environment covers solar energy resources, thermal and photovoltaic systems, and the economics involved in using solar energy. It provides background theory on solar energy as well as useful technical information for implementing solar energy applications.
The book details the strengths, weaknesses, and applications of solar power generation technologies. It discusses the design and implementation of often-overlooked solar technologies, such as solar water pumping, distillation, detoxification, refrigeration, and village power. The text also examines photovoltaic power and how it is best suited for remote-site applications with small to moderate power requirements. Examples, real-world case studies, and lessons learned from technical failures illustrate how to best implement solar energy projects.

The time for clean energy solutions is here. Only through energy efficiency and renewable energy technologies can modern civilization extricate itself from the gathering perfect energy storm. Focusing on one of the keys to lessen the potentially harmful impacts of the storm, this book discusses how to increase energy production from a clean energy source—the sun.

Download Links:
info:
Drawing on the authors’ extensive research and project implementation around the globe, Solar Energy: Renewable Energy and the Environment covers solar energy resources, thermal and photovoltaic systems, and the economics involved in using solar energy. It provides background theory on solar energy as well as useful technical information for implementing solar energy applications.

The book details the strengths, weaknesses, and applications of solar power generation technologies. It discusses the design and implementation of often-overlooked solar technologies, such as solar water pumping, distillation, detoxification, refrigeration, and village power. The text also examines photovoltaic power and how it is best suited for remote-site applications with small to moderate power requirements. Examples, real-world case studies, and lessons learned from technical failures illustrate how to best implement solar energy projects.
The time for clean energy solutions is here. Only through energy efficiency and renewable energy technologies can modern civilization extricate itself from the gathering perfect energy storm. Focusing on one of the keys to lessen the potentially harmful impacts of the storm, this book discusses how to increase energy production from a clean energy source—the sun.
Download Links:
http://depositfiles.com/files/d2g1ro1uj
-or-
http://www.megaupload.com/?d=Y6D3EGSL
http://www.duckload.com/download/2735111/Solar_Energy.rar
http://www.filesonic.com/file/77144849/solar_energy.rar
http://www.fileserve.com/file/TpfRqep/solar_energy.rar
http://uploading.com/files/477df61c/solar_energy.rar/
http://ifile.it/u6rwqhc/solar_energy.rar
4shared|depostefiles|hotfile|rapidshare|easy-share|filefactory|uploaded.to:
http://www.interupload.com/files/1YFTT3DP/solar_energy.rar_links



برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |

نشریه شماره 240 معماری

به حجم 1.55 مگابایت

در فرمت پی دی اف (pdf)

Download


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |

همه اطلاعات لازم در مورد انواع پله

شامل پلان - نما - مقطع - دتایل - عکس - بارگذاری - آنالیز - طراحی - آرماتورگذاری در 366 صفحه

به حجم 6.35 مگابایت

در فرمت پی دی اف (pdf)

Downlaod 


لینک کمکی از ایران سازه
دانلود

شامل پلان - نما - مقطع - دتایل - عکس - بارگذاری - آنالیز - طراحی - آرماتورگذاری در 366 صفحه

به حجم 6.35 مگابایت

در فرمت پی دی اف (pdf)

Downlaod 


لینک کمکی از ایران سازه
دانلود

برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |



Info:
Authors: Stephen Kendall, Jonathan Teicher
Edition: Illustrated
Publisher: Taylor & Francis, 2000
ISBN: 0419238301, 9780419238300
Length: 301 pages
Pdf: 3.21 Mb

Residential Open Building, the result of a CIB Task Group 'Open Building Implementation,' provides a state-of-the-art review of open building, fundamental principles, recent developments, and international coverage of current projects on both the public and private arena. Open Building is a highly flexible and economical method of building which has far reaching advantages for urban designers, architects, contractors, developers and end users.


Download Links:
http://rapidshare.com/files/304495269/9780419238300.rar.html
or
http://depositfiles.com/en/files/xtp9w2ojz
or
http://www.megaupload.com/?d=FUQVCS2Y
PDF|RAR 3.37|3.04 MB
http://www.duckload.com/download/2753680/Residential_Open_Building.rar
http://www.filesonic.com/file/77763787/Residential_Open_Building.rar
http://www.fileserve.com/file/MAdtafp/Residential_Open_Building.rar
http://uploading.com/files/4a275m88/Residential_Open_Building.rar/
http://ifile.it/ejgovsb/Residential_Open_Building.rar
4shared|depostefiles|hotfile|rapidshare|easy-share|filefactory|uploaded.to:
http://www.interupload.com/files/0BRWRZSU/Residential_Open_Building.rar_links



برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |

Amir Villa / Nextoffice

ویلای امیر
معمار: دفتر معماری دیگر (علیرضا تغابنی)
موقعیت: کرج، ایران
تاریخ: 1390
مساحت: 206 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: مریم سالک، غلامعلی عکاشه، امیر عکاشه
طراح: علیرضا تغابنی
همکاران طراحی: روح‌الله رسولی، مسعود ساقی، فریده آقامحمدی، مجتبی مرادی
مشاور سازه: امیرحسین پروانه، وحید قره‌خانی
مشاور تاسیسات مکانیکی: هوفر اسماعیلی
مشاور تاسیسات الکتریکی: نینا عموشاهی
مشاور طراحی محوطه: بابک مستوفی صدری
اجرا: شرکت اجرای خاص، سروش علی‌پور
همکار اجرا: سیدمحمدرضا سیدمیرزایی
گرافیک: هیوا فرج‌پور بختیاری، فرزاد کفایی
عکس: پرهام تقی‌اف
جوایز: رتبه اول گروه بازسازی جایزه معمار 1390

project-0050_02project-0050_03project-0050_04project-0050_05

 

جوانان خانواده، این ساختمان را برای مهمانی‌های آخر هفته خود می‌خواستند و والدین‌شان برای بازیافتن آرامش از دست رفته در شهر. بازی با خواست‌های این دو نسل و دیگر دوگانه‌هایی نظیر وضع موجود / الحاقی، پلاستیک / راست‌گوشه و زبر / صیقلی، باعث شکل‌گیری شخصیت فضایی پروژه شد.

Courtesy of Nextoffice

Courtesy of Nextoffice

باغ‌های محمدشهر کرج در قسمتی که ساختمان ما در آن قرار دارد، تنها چند کوچه کوتاه با شهر فاصله دارد، فاصله‌ای که به سرعت در حال کم‌ شدن است و ساخت‌وسازهای چندطبقه شهری ـ به رغم منع قانونی ـ به سرعت، در حال نفوذ به منطقه باغات هستند. از آنجا که ویلای امیر نمی‌خواست شریک توسعه حریصانه ساخت‌وسازهای چندطبقه اطراف باشد، توسعه ساختمان (قسمت خصوصی ویلا) به صورت افقی و با اضافه کردن حجمی الحاقی در پشت ساختمان اصلی انجام شد که با پلی شیشه‌ای به حجم اصلی متصل می‌شود.

Courtesy of Nextoffice | Photo: Parham Taghioff

Courtesy of Nextoffice | Photo: Parham Taghioff

ماهیت خمیری کاهگل امکان یکی‌کردن شکستگی‌های نامطلوب حجم موجود را به ما داد و توانست همچون لفافی آشنا و دوست‌داشتنی، به دور ساختمان و داخلش بچرخد و زاویه‌های ناخواسته موجود را نرم و حجم را یگانه و یکپارچه کند؛ کل حجم به ساختمانی کاهگلی تبدیل شد که حجمی سفید به آن متصل شده است.

Courtesy of Nextoffice | Photo: Parham Taghioff

Courtesy of Nextoffice | Photo: Parham Taghioff

حجم جدید بر خلاف قسمت کاهگلی که روی زمین نشسته، از زمین فاصله گرفت تا به وسیله کف‌های شیشه‌ای و آبی که در کنار و زیر آن روان است، نوری لرزان را از چیدمان کاسه‌های روی زمین بر خواب‌هایشان بتاباند. دو درخت خشکیده از این باغ و از باغی آن‌سوتر در شکاف بین دو حجم آرام گرفتند تا از این پس، نقشی دیگرگونه را در این محیط بازی کنند.

Courtesy of Nextoffice | Photo: Parham Taghioff

Courtesy of Nextoffice | Photo: Parham Taghioff

ساختمان قبل از بازسازی، از لحاظ کیفیت معماری و مسائل فنی در سطح پایینی قرار داشت و در جریان بازسازی، سازماندهی داخلی آن به کلی عوض شد: جای آشپزخانه تغییر کرد، تنها اتاق خواب موجود به اضافه دو اتاق خواب جدید، به بیرون از محدوده قبلی ساختمان منتقل شدند، سازه تقویت و بعضی ستون‌ها حذف و ستون‌های جدیدی اضافه شد و سیستم تاسیساتی فن‌کویل، مینی‌چیلر و موتورخانه (در بیرون محدوده ساختمان و به صورت دفنی) افزوده شد.

project-0050_01project-0050_02project-0050_03project-0050_04project-0050_05project-0050_06project-0050_07project-0050_08project-0050_09project-0050_10project-0050_11project-0050_12project-0050_13project-0050_14project-0050_15project-0050_16project-0050_17project-0050_18project-0050_19project-0050_20project-0050_21project-0050_22project-0050_23project-0050_24project-0050_25project-0050_26project-0050_27project-0050_28project-0050_29project-0050_30project-0050_31project-0050_32

Amir Villa
Architect: Nextoffice (Alireza Taghaboni)
Location: Karaj, Iran
Date: 2011
Area: 206 sqm
Status: Completed
Client: Maryam Salek, Gholamali Akasheh, Amir Akasheh
Design: Alireza Taghaboni
Design Associates: Rouhollah Rasouli, Masoud Saghi, Farideh Aghamohammadi, Mojtaba Moradi
Structural Strengthening Consultant: Amirhossein Parvaneh, Vahid Gharekhani
Mechanical Consultant: Hoofar Esmaeeli
Electrical Consultant: Nina Amooshahi
Landscape Consultant: Babak Mostofisadri
Construction: Ejraye Khas Co., Soroush Alipour
Construction Associate: Seyed Mohammadreza Seyed Mirzaei
Graphic & Presentation: Hiva Farajpour Bakhtiari, Farzad Kafaei
Photo: Parham Taghioff
Awards: 1st Place of Memar Award 1390

The summer house was expected to bring peace and calm for elder family members, at the same time, offer the youth a pleasant place to through their weekend parties. So a bipolar set; as well as other ones – the existing / present state, plastic / right angled surfaces and rough / glossy textures – formed the final proposal for the house structure and form.

Mohammadshahr Gardens, where Amir Villa situates, is only a few alleys away from the city of Karaj. Despite urban legislations and building density rules, the distance between gardens and city is gradually shrinking, due to the increasing rate of construction works and the wild growth of multi-storey buildings. Escaping from being trapped by the greedy development of urban constructions, the design strategy followed a path through which the building could keep the former height and scale. Unlike the client’s desire which was a two storeys house for locating the bedrooms on the upper level, a one storey building was proposed. Doing so, the private activities would be programmed behind the public area, within the same vertical level, in presence of a glass bridge, as the means of connecting these two zones.

By strengthening the structure, the view towards the garden was thoroughly opened. Later, by assessing the existing soil conditions and properties and following a vernacular recipe, clay reinforced by straw, a common place and easy-to-apply mixture was achieved. The doughy nature of this mixture made it possible to smoother the surfaces and cover up the former unpleasant edges and sharp discontinuities. The overall volume of the former house turned to a new body of integrated surfaces with smooth finishes and unique boundaries having a connected smaller box as the new being of the villa.

Different from the previous state, the new house does not rest on the ground, but has been lift up to open a reasonable space for glass flooring, light bowls and water paths, by which the interior spaces were romantically architectured. By which, there is a trace of trembling lights here and there, sentimentally seeping into the sleep hours of residents. Two old dried tree trunks found somewhere in the garden where taken into account on designing the interior spaces. Trunks were located in the gap between volumes to play a decorative role within the interiors and – maybe – create some pause moments from now on.


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |

360 Architecture

John Silber "360 Architecture"
Westview Press | English | 2009 | ISBN: N/A | 309 pages | PDF | 64 MB

When he was the president of Boston University, John Silber dealt with a lot of building projects, and he’s been known to rail against excesses in architectural cost and design. He has titled his new book, "Architecture of the Absurd: How “Genius” Disfigured a Practical Art.

Download:

filesonic.com
http://www.filesonic.com/file/54826859/360_architecture.rar
depositfiles.com
http://depositfiles.com/files/uovqflnv6


دانلود کتابهای لاتین رشته معماری


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |

Pasargad Bank Headquarters / BNS Design Co.

ساختمان مرکزی بانک پاسارگاد
معمار: شرکت مهندسین مشاور BNS (بَهَمبَر نوین ساز)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1392
مساحت: 47،000 مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه اول
کارفرما: بانک پاسارگاد
تیم طراحی: فرناز بخشی، آذین سلطانی، فرشاد کازرونی
همکاران طراحی: ماهان مهرورز، سیاوش قربانی، نیلوفر قربانی، گلناز جمشیدی، ستاره صدقی، شهاب تولیت کاشانی، آناهیتا علی‌عسگریان
مشاوران سازه: بهرنگ بنی‌آدم، هومن فرخی، رضا سلامیان، مجید سفیدگران
مشاور تاسیسات الکتریکی: فرشاد شکیبی
مشاور تاسیسات مکانیکی: پدرام صائمی‌فرد

project-0043_02project-0043_03project-0043_04project-0043_05

 

طراحی ساختمان مرکزی بانک پاسارگاد در زمینی به مساحت 2835.88 مترمربع، حاصل تجمیع چهار پلاک واقع در حد فاصل خیابان‌های میرداماد و دامن افشار، صورت گرفته است. تعداد طبقات پیشنهادشده برای این طرح، 20 طبقه روی طبقه همکف و 8 طبقه زیرزمین است. لازم به ذکر است که در حال حاضر، ساختمان مرکزی بانک پاسارگاد (دارای 10 طبقه) در کنار سایت مورد نظر موجود است و اتصال آن به ساختمان جدید، از لحاظ بصری و عملکردی، در برنامه طراحی وجود داشته است.

Courtesy of BNS Design Co.

Courtesy of BNS Design Co.

از اهداف مهم مطرح‌شده در طراحی شهری این پروژه، ارتباط مستقیم آن با شهر است. در این راستا، از طریق ایجاد یک پلازای شهری در زیر ساختمان بانک، تداوم حرکت پیاده بین خیابان میرداماد و خیابان دامن افشار تحقق می‌یابد که این مهم، با در نظرگرفتن فضاهایی چون شعبه شبانه‌روزی، کافه‌بانک و همچنین خدمات مکمل تکمیل می‌شود. از سوی دیگر، در جبهه جنوبی ساختمان مرتفع بانک، با ایجاد بام‌های سبز در حجم، نمایی متفاوت برای بافت مسکونی و ساختمان‌های پشت فراهم می‌شود. شکاف موجود در حجم در طبقات فوقانی، همانند نشانه‌ای از شریان‌های اطراف قابل مشاهده است که تاکید بیشتر بر حضور ساختمان بانک در شهر است.

Courtesy of BNS Design Co.

Courtesy of BNS Design Co.

طراحی فضاهای داخلی با توجه به تقسیم‌بندی طبقات به سه بخش اصلی مدیریتی، کارمندی و فضاهای میانی به صورت فضاهای باز اداری، صورت گرفته است. فضاهای میانی شامل فضاهای عملکردی، وُیدها و پل‌های ارتباطی هستند که در طول هسته عمودی مرکزی، به صورتی انعطاف‌پذیر، به روی یکدیگر می‌لغزند و فرصتی را برای ایجاد فضاهای منعطف، در قالب فضاهای سبز، تعاملات اجتماعی کارکنان، آموزش، جلسات و … فراهم می‌سازند.

Courtesy of BNS Design Co.

Courtesy of BNS Design Co.

راهبردهای تحقق معماری سبز:
ـ استفاده از فضاهای سبز در قالب بام‌های سبز، پلازای عمومی سبز و فضاهای سبز داخلی
ـ استفاده از نمای دو پوسته در جهت كنترل تابش نور، باد و صوت
ـ بهره‌گیری از هسته مرکزی میانی، برای ایجاد ارتباط سبز عمودی در طبقات، در قالب فضاهای اداری سبز

project-0043_01project-0043_02project-0043_03project-0043_04project-0043_05project-0043_06project-0043_07project-0043_08project-0043_09project-0043_10project-0043_11project-0043_12project-0043_13project-0043_14project-0043_15project-0043_16

Pasargad Bank Headquarters
Architect: BNS Design Co. (Bahambar Novin Saz Co.)
Location: Tehran, Iran
Date: 2013
Area: 47,000 sqm
Status: Competition Proposal / 3rd Place
Client: Pasargad Bank
Design Team:
Farnaz Bakhshi, Azin Soltani, Farshad Kazerooni
Design Associates: Mahan Mehrvarz, Siavash Ghorbani, Niloufar Ghorbani, Golnaz Jamshidi, Setareh Sedghi, Shahab Towliat, Anahita Aliasgarian
Structural Consultants: Behrang Baniadam, Hooman Farokhi, Reza Salamian, Majid Sefidgaran
Electrical Consultant: Farshad Shakibi
Mechanical Consultant: Pedram Saemifard

Pasargad Bank Headquarters is located on a 2835.88 sqm property, which is the result of accumulation of 4 different lots between Mirdamad Boulevard and Damanafashar Street. This project with 20 stories of office spaces and 8 basement parking levels is an extension to the existing 10 stories building.

The main ideas in the project design and its conception is to create an architectural and social landmark in the city. Nowadays, in modern cities issues surrounding public space and its uses have attracted the attention of most architects and urban designers. Located within one of the most important financial district in Tehran, Pasargad building can play an important role in city urban life. City of Tehran with high population and high density is suffering from lack of investment in open public spaces. A large open plaza with a public café and bank central branch at street level is designed to connect the building to the surrounding neighborhood, making this building an important component of the district. This plaza creates a place for informal gathering and social interaction, at different hours of day and night.

Another urban design aspect of this project is to create green terraces in different level of the building, especially from the south elevation. These terraces besides providing building occupants the opportunity to relax in pleasant environment, offer enjoyable views to low-rise neighbors. The upper levels belongs to administrative which is designed as modular open offices. Administrative levels are divided into three different zones: management, employee and the transitional zone which host a public space for relaxation, social interaction, staff training, meetings and etc.

Strategies for Sustainable Design:
– Using green spaces inside and outside the building; inside as a green office and outside in the form of green plaza and garden terraces
– Considering double skin façade for controlling natural light and using eastern, western wind for controlling energy consumption.
– Create a central core to have air circulation, reducing temperature and increasing the comfort level in the work space.


برچسب‌ها:

تاريخ : 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محسن موسوی |

 

دانلود پلاگین V-Ray adv 2 For SketchUp 2015 تقدیم به معماران عزیز، این نسخه از پلاگین وی ری برای سیستم ۶۴ بیتی تعریف شده .دوستانی که اسکچاپ ۲۰۱۵ نصب کردند به راحتی می توانند از این پلاگین جهت رندرینگ پیشرفته استفاده نمایند.

 

دانلود پلاگین V-Ray adv 2 For SketchUp 2015

 


موضوعات مرتبط: دانلود برنامه و پلاگین ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود پلاگین V-Ray adv 2 For SketchUp 2015, | 10:46 | نویسنده : محسن موسوی |

این مجله به عنوان یک راهنما برای کسانی که قصد بازسازی و طراحی دکوراسیون منزل یا محل کار خود را دارند در شهر تورنتو منتشر می شود.

 

 home-dec-2015


موضوعات مرتبط: دکوراسیون داخلی ، پروژه معماری ، دکوراسیون داخلی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 23 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود مجله 2015 Home Decor, | 11:46 | نویسنده : محسن موسوی |

گام سوم :

 فایل opacity_map.jpg را در قسمت Opacity قرار دهید.

27

 

گام چهارم :

 دوباره از صحنمون رندر میگیریم.همان طور که مشاهده میکنید حاشیه های مشکی حذف شدند.

28

 گام پنجم :

 اکنون زمان آن رسیده که Displacement رو اعمال کنیم.در ابتدا مدیفایر Edit Poly رو به Plan اضافه میکنیم.

29

 گام ششم:

 دو بار بر روی گزینه Tessellate کلیک میکنیم تا تراکم پلی گون ها در صفحه را افزایش دهیم.

30

 گام هفتم:

 اکنون مدیفایر Displace را اضافه میکنیم.

31

 گام هشتم :

 بر روی دکمه Bitmap کلیک کرده و سپس فایل displacement.jpg را انتخاب نمایید.

32

 گام نهم :

 مقدار Strength را برابر 8.- قرار دهید.همچنین می توانید مقادیر Lengthو Width را تغییر داده تا تکستچر فیکسشود.

33

 گام دهم :

 اکنون دوباره رندر میگیریم.

34

 گام یازدهم :

 برای ایجاد تنوع ، می توانید تکه های سیاه و سفید را برای قسمت opacity در فتوشاپ ایجاد نمایید و بر روی فایل opacity_map.jpg دوباره ذخیره نمایید.

35

 

 گام دوازدهم :

 اگر اکنون رندر بگیرید قسمت های حذف شده از نامه را هم مشاهده میکنید.

36

   گام سیزدهم :

 من چند نور در صحنه قرار داده ام و خروجی نهایی رو بدین شکل در آمده است.

 

 37

 

 


موضوعات مرتبط: فتوشاپ ، 3d max ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:آموزش ساخت یک نامه باستانی 3dS max, | 1:42 | نویسنده : محسن موسوی |

 

این پلاگین یکی از کاربردی ترین پلاگین ها برای تری دی مکس است که  نسخه قابل استفاده در 3ds max 2014 آن را برای شما کاربران عزیز آماده کرده ایم . محیط کاربری در V-Ray 3 و پارامترهای آن در 3 حالت قابل تنظیم هستند : Advanced ، Basic و Expert که در هر لحظه با تغییر این مدها شاهد کم و زیاد شدن تعداد پارامترهای تنظیمات این موتور رندر خواهیم بود .

از ویژگی های جدید موتور رندر V-ray 3  می توان به محیط کاربری جدید ، سرعت بالا در رندر fast ray tracing ، رندرینگ تصاعدی progressive rendering ، تنظیمات سریع quick settings و بهبود رندرینگ مو improved hair اشاره کرد .

vray 3


موضوعات مرتبط: دانلود برنامه و پلاگین ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود پلاگین V-Ray 3,00,03, | 1:38 | نویسنده : محسن موسوی |

 

اين Plug-in ابزاري قوي جهت ايجاد سطوح با پيچيدگي و برجستگي هاي زياد در نرم افزار MAX ميباشد و برای ساخت فضاهای شهری بسیار مناسب است .

 2011 Greeble City


 


موضوعات مرتبط: دانلود برنامه و پلاگین ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 22 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود پلاگین Greeble, | 1:32 | نویسنده : محسن موسوی |

 

یک فضای خارجی بسیار زیبا برای شمار کاربران عزیز سایت از مجموعه  Archexterior vol 10 برای دانلود آماده کرده ایم.

 


موضوعات مرتبط: 3d max ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 21 ارديبهشت 1394برچسب:دانلود فضای خارجی Archexterior 10-01, | 1:30 | نویسنده : محسن موسوی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سالم باش